Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.
Over deze e-learning module
Beste deelnemer,
Welkom bij deze e-learning over weerstand bij ouderen met dementie tijdens mondzorg. Je volgt deze e-learning vermoedelijk omdat je interesse hebt in het onderwerp, omdat je hier meer over wilt weten, en/of omdat je bij het uitvoeren van je job in aanraking komt met personen met dementie die weerstand bieden. Hopelijk kunnen wij met deze e-learning een antwoord bieden op al jouw vragen.
Deze e-learning is het resultaat van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd aan de UCLL in de periode tussen 2018 en 2022.
In deze e-learning leer je over:
- Het belang van een goede mondgezondheid
- Hoe je dagelijkse mondzorg toe kan passen
- De oorzaken van weerstand tijdens mondzorg bij personen met dementie
- Technieken om met weerstand om te kunnen gaan
Om je niet in één keer te overladen met informatie werd de e-learning opgebouwd in vier hoofdstukken. Elk hoofdstuk is gebaseerd op één van de bovenstaande leerdoelstellingen. Je zal merken dat alle hoofdstukken reeds beschikbaar zijn, maar we raden je aan om de hoofdstukken afzonderlijk van elkaar door te nemen, met een tussentijd van enkele dagen of weken. Op deze manier kan je de geleerde informatie voldoende verwerken, en heb je de tijd om de bijhorende ‘werkplekopdrachten‘, die je aan het einde van de hoofdstukken vindt, toe te passen op je werkplek. Met deze werkplekopdrachten willen we je aanmoedigen om de geleerde kennis vanuit het hoofdstuk voor enkele dagen/weken uit te proberen in de praktijk, en stil te staan bij eventuele moeilijkheden die je daarbij ervaart. Zo heb je reeds goed kunnen oefenen met een kleiner stukje informatie, alvorens er een nieuw hoofdstuk (met nieuwe informatie) op je af komt. In het vijfde hoofdstuk (5. Weerstandsprofiel) vind je een document wat je kan gebruiken om alles wat je leerde uit de vorige hoofdstukken overzichtelijk samen te vatten. In het zesde hoofdstuk (6. In de praktijk) worden de geleerde technieken toegelicht aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk.
De eerste twee hoofdstukken (‘het belang van een goede mondgezondheid’ en ‘dagelijkse mondzorg’) kan je, indien gewenst, wel vlak na elkaar doornemen omdat de werkplekopdracht van hoofdstuk 2 bedoeld is voor beide hoofdstukken.
Heb je vragen over de E-learning? Wens je het onderwerp ‘weerstand bij personen met dementie’ nog meer in de diepte te verkennen? Laat het ons zeker weten via leia.vrancken@ucll.be of annemarie.tubbeckx@ucll.be.
Alvast veel succes!