E-learning

Tijdens deze module gaan we dieper in op enkele technieken die je kan gebruiken om beter om te gaan met de weerstand van de persoon met dementie tijdens (mond)zorg. Voor we hieraan beginnen is het belangrijk om op voorhand al te benadrukken dat deze technieken geen magische oplossing bieden. Wat werkt voor de ene zorgverlener, of de ene persoon met dementie, zal niet werken voor de andere zorgverlener of persoon met dementie. Want: Wat je moet aanpakken, hangt af van wat er precies mis is. Hoe je dit best aanpakt, hangt af van je eigen voorkeuren, én deze van de persoon met dementie. Tijdens deze e-learning zal je enkele algemene voorbeelden en richtlijnen krijgen, maar je zal merken dat de techniek die uiteindelijk het beste werkt eentje is die volledig afgestemd is op de persoon met dementie waar jij mee samenwerkt.

Aangezien het belangrijk is om een zicht te hebben op de oorzaken bij de keuze van de juiste techniek, zullen we de verschillende technieken bespreken vanuit de verschillende oorzaken die je in de vorige module zag.

Laten we beginnen met: Hoe voelt de persoon met dementie zich?

Je merkt vast al dat het leren kennen van de persoon met dementie centraal staat bij de vraag ‘hoe ga je om met weerstand’? Leer zijn voorkeuren kennen door verschillende technieken uit te proberen, de persoon te observeren en met hem in gesprek te gaan, en praat met zijn familieleden en/of mantelzorgers. Probeer bewust te zijn van eventuele noden bij de persoon met dementie en kom hieraan tegemoet of houd hier rekening mee alvorens je aan het mondzorgmoment begint. Geef daarbij extra aandacht aan de autonomie of zelfzorg van de persoon: probeer zo weinig mogelijk uit zijn handen te nemen, en geef hem de controle indien mogelijk.

Dat brengt ons bij de tweede vraag: Hoe ervaart de persoon met dementie mondzorg?

Mondzorg kan voor personen met dementie aanvoelen als een bedreigende situatie. Het is dus belangrijk om hier tijdens je mondzorgmoment rekening mee te houden.

Deze technieken staan mooi op papier, maar we weten dat de realiteit vaak anders verloopt. Vaak zullen de technieken die hier besproken werden aangepast moeten worden aan de voorkeuren van de persoon met dementie en je eigen voorkeuren. Wees er ook van bewust dat we sommige oorzaken van weerstand niet kunnen veranderen (bv., dementie). Wat we wel kunnen doen is er rekening mee houden en ons gedrag erop afstemmen.

Voor we deze e-learning over ‘technieken’ afsluiten geven we nog enkele belangrijke puntjes mee:

 

Meer weten?

Indien je interesse hebt in de wetenschappelijke achtergrond waar ‘Module 4: Technieken’ op is gebouwd zijn de onderstaande artikels iets voor jou. Geen fan van wetenschappelijke artikels? Je vindt links naar andere interessante literatuur onder ‘Module 6: In de praktijk’.

Rita A. Jablonski, een Amerikaanse onderzoekster, heeft tal van interessante studies gedaan rond haar MOUTh programma, gericht op het reduceren van weerstand tijdens mondzorg:

Van een andere onderzoeksgroep:

Er is daarnaast ook veel onderzoek gedaan naar technieken die weerstand kunnen verminderen tijdens andere zorgmomenten: