Mia, sociaal assistente van Familiehulp, komt aan huis. Maria is vriendelijk maar beweert stellig dat hulp niet echt nodig is, ze doet haar huishouden nog prima. Jos houdt zich wat op de achtergrond. “Wat gaat die hulp kosten?” vraagt hij terloops. An is ook bij het gesprek aanwezig. Zij verwoordt nogmaals het belang van starten met poetshulp, vier uur per week, en ze vraagt of de mantelzorgpremie een hulp kan zijn.
Mia bevestigt ondersteunend dat poetshulp op een leeftijd van 85 echt geen schande is, “Zo veel jonge mensen hebben poetshulp in huis”. Ze stelt voor het te proberen en ondertussen richt ze zich tot Jos. De kost voor Familiehulp wordt berekend op basis van het inkomen. Ze vraagt naar de nodige documenten om hier zicht op te krijgen. Jos duikt in de schuif op zoek naar de papieren.
Voor een mantelzorgpremie kan Mia niet helpen. Daarvoor moet een andere sociaal assistente aan huis komen, van de ziekteverzekering. Deze moet dan de zorgnood inschatten. An vraagt wie ze dan dient te contacteren. Mia verwijst terug naar de ziekteverzekering, zonder verdere uitleg.
Kijk eens terug naar de acties die je daarnet noteerde. Zou je het anders hebben aangepakt? Wil je nog acties toevoegen?
Je kan je allicht voorstellen dat Jos en Maria op dit moment meer vragen hebben dan antwoorden. Ze zullen de komende weken, maanden en jaren nog in contact komen met verschillende zorg en welzijnsactoren. We nemen je doorheen deze online module graag mee in hun zoektocht. Op basis van de informatie die je nu hebt krijg je misschien al een idee met welke uitdagingen Jos en Maria nog te maken zullen krijgen. Noteer deze uitdagingen en bedenk wat jij als professional zou kunnen betekenen: hoe zou jij ondersteuning kunnen bieden, met het oog op ’empowerment’?