Werkwijze samenstelling team.

Kijk eerst na of een teamlid reeds bezig is met het oplossen van dat probleem.

 

Indien ja?

    • Probeer met deze perso(o)n(en) in contact te komen en geef je
      mening rond het probleem.

Indien neen?

    • Pols bij collega’s wat hun visie is rond deze problematiek.

 Kijk naar de haalbaarheid, kosten/baten-ratio… en neem een beslissing na
overleg met je collega’s over het al dan niet vormen van een werkgroep.


Kijk na wie er betrokken is in dit probleem en wie er wordt beïnvloed door dit probleem.

 

Zo heb je meer kans op gemotiveerde collega’s tijdens het werken aan specifieke problematiek.

Maak voor jezelf een korte lijst van collega’s die mogelijks kunnen participeren:

 

    • Wie heeft interesse in het oplossen van dit probleem?
    • Wie wordt er beïnvloed door dit probleem?
    • Wie bezit de juiste profiel/competenties om dit probleem op te lossen?
    • Wie heeft er baat bij als dit probleem wordt opgelost?
    • Welke collega’s kunnen hier tijd voor maken?

 

dialog, tip, advice-148815.jpg Maak een lijst op met de personen die volgens jou voldoen aan deze criteria en start met het contacteren van deze personen. Afhankelijk van de proportie van of het type probleem zal deze lijst met personen variëren. Zie deel 2 als je twijfels hebt over hoe je je collega’s het best kunt contacteren.


Motiveer je collega’s om te participeren door uit te leggen wat dit hen kan opleveren.


Alvast enkele suggesties:

    • Een goed gevoel omdat ze de zorg voor de patiënt/cliënt kunnen verbeteren.
    • Krijgen van erkenning en respect.
    • Beter leren kennen van je collega’s.
    • Nieuwe ervaring opdoen en nieuwe competenties aanleren.


Wat verwachten je collega’s van jou en welke bijdrage kan je van hen verwachten?

 

    • Maak eerst duidelijk welke bijdrage ze van jou mogen verwachten.
    • Maak duidelijk welke bijdrage je van hen verwacht.
    • Kijk na of deze overeenkomen met de visie en doelen van de praktijk en de opdracht.
    • Maak samen met je team een planning waarin je rekening houdt met de beschikbaarheid van de teamleden